![]() |
Logg inn |
Hva er et bevegelsesmønster?
Vi snakker ofte om bevegelsesmønster og biomekanikk. Det er ikke alltid så lett å vite hva man legger i disse begrepene. Derfor skal jeg skrive litt i dag om hva vi i Trollspeilet mener når vi bruker dem.
Bevegelsesmønster er det komplekse mønsteret som nervesystemet følger for å styre muskulaturen slik at vi beveger oss. Vi har over seks hundre muskler, som styrer over to hundre knokler. For at bevegelsen skal bli mest mulig effektiv, og ikke minst hindre skader, er det viktig at musklene fyrer av i riktig rekkefølge og i riktig samarbeid. Kroppen er konstruert mekanisk på en svært finstemt og effektiv måte, og muskler og ledd er beregnet på en viss bruk innenfor en viss konstruksjon. |
||
|
|
|
Tilsynelatende løft foran
I disse EM-tider, med mye diskusjon rundt rollkurtrening og hvordan den innvirker på prestasjonen, passer det å ta opp hvordan hesten kan ha et spektakulært bevegelsesmønster med forbeina uten at bakparten bærer i det hele tatt.
Siden jeg ikke liker å henge ut andre, tar jeg likegodt Pelle og meg som eksempler, på våre hester Amendoa og Ares. Vi har aldri trent disse hestene i rollkur, men av forskjellige årsaker, medfødt eller oppstått på grunn av uhell heller skade, foretrekker disse to hestene å gå i et rollkur-lignende bevegelsesmønster. |
||
|
Ryggsving
Det er umulig å oppnå samling uten at hestens rygg kan bære og overføre vekt fra bakpart til forpart. Det har vi nå slått fast. I dette innlegget skal vi se mer på hvordan en slik bærende og stabil rygg oppfører seg, hvordan det kjennes og hvordan en skal oppnå det.
Først skal vi se på et par vanlige misforståelser. Vi snakker ofte om at hesten har "ryggsving", og at ryggen skal være avslappet. Dette kan være villedende. For en stabil rygg er ikke slapp. Den er heller ikke stiv eller spent. Den er stabilisert og sterk. Og svinger, men ikke som et hoppetau. |
||
|